tag:blogger.com,1999:blog-7176165240982221490.post2560538185247338188..comments2013-10-28T08:50:51.300+01:00Comments on Cykelpendla Hässelby flyttas till cykelpendlahasselby.se: Felaktig snöröjning får effekt i flera veckorJonhttp://www.blogger.com/profile/03116149716103336279noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7176165240982221490.post-57260995657728079632013-01-15T18:41:22.284+01:002013-01-15T18:41:22.284+01:00Karl. Snöröjningen är ett skämt. Jag har sedan bör...Karl. Snöröjningen är ett skämt. Jag har sedan början på december - flertalet ggr (på alla sätt som är tillbörliga) kontaktat staden för att de skall se till att cykelbanan på Alviksvägen norrut skall bli farbar. Den har varit helt ofarbar då den inte plogats alls. Sedan förra veckan blev jag personligt lovad av en Trafikingenjör att den skulle plogas (och att det var missförstånd mellan dem och entreprenören). Tittade till den imorse och den var fortfarande oplogad trots löften. Man måste då som cyklist ut på en väldigt trafikerad väg, Alviksvägen, i rusningstrafik i hala förhållanden. Det känns sådär. Många vägar i "gamla Bromma" är bara hjälpligt plogade och man har lämnat ett lager som nu är islager. Du kan gärna prata med Staden om varför de inte plogar ned till asfalten ("Flytplogning" kallas det tydligen) samt varför man inte först plogar och därefter kommer med en borstmaskin. Jag har vintercyklat de sista fyra åren och aldrig sett en cykelbana som är lika "ren" som vägen bredvid - det är alltid snö kvar på cykelbanorna. Du kan också intervjua kommunen och höra varför de regelmässigt använder cykelbanorna som snölager samt varför det är helt omöjligt att få dem till att ploga hela sträckor. Tranebergsbron är ett utmärkt exempel: Hjälpligt plogat fram till bron, på bron helt oplogat, och därefter hjälpligt plogat fram till andra sidan där bron börjar. Det finns så mycket fel med snöröjning och cykling i Stockholm att vi som cyklar kan prata om detta i timmar. Kolla gärna också på Cyklistbloggen samt Krister Isakssons krönikor på Kadens.se för inspirationsämnen. Sistledes, att de är mycket dåliga på att svara på frågor är tyvärr också en sak som bidrar till irritationen.<br /><br />//AndreasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7176165240982221490.post-3007384604905658842013-01-15T17:34:16.077+01:002013-01-15T17:34:16.077+01:00Hej! Jag heter Karl och skriver för lokaltidningen...Hej! Jag heter Karl och skriver för lokaltidningen Mitt i Västerort. Jag skriver en artikel om snöröjning i stadsdelen och är väldigt intresserad av dina synpunkter ur en cyklists perspektiv. Hör gärna av dig på karl.martinsson@mitti.se om du är intresserad.Karlhttps://www.blogger.com/profile/08970177110223465235noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7176165240982221490.post-64542195632495205772013-01-15T10:59:33.802+01:002013-01-15T10:59:33.802+01:00Lägger upp länken på twitterLägger upp länken på twitterJonhttps://www.blogger.com/profile/03116149716103336279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7176165240982221490.post-49862954234104685692013-01-15T10:47:21.438+01:002013-01-15T10:47:21.438+01:00dessvärre står det i kontrakten att 75 procent av ...dessvärre står det i kontrakten att 75 procent av gc-banans bredd ska röjas...<br />Läs även detta så förstår man bättre varför det är svårt att få till förbättringar: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/felanmal-felanmalningssystemet.htmKrister Isakssonnoreply@blogger.com