[Uppdaterad 131025] Två bilar som blockerar en hel körriktning på prioriterat cykelstråk i sju dagar. De står 1,5m in på cykelhuvudleden.
En väldigt enkel uppgift: markera på vanligt sätt med någon form av reflekterande varsel.
Ju fler aktörer jag kontaktar, desto fler nya motsägande uppgifter får jag. Vem ska jag lita på? Trafikkontoret och Polisen motsäger varandras uppgifter, och polisen motsäger sina egna uppgifter. Det blir bara rörigare och rörigare.
Bilden är förstärkt elektroniskt för att visa att de står 1,5m in på cykelhuvudleden.
Vad säger trafikanterna om trafikhindret?
På måndagen 21/10 ringde jag Trafikkontoret (TK) och Polisens länskommunikationscentral (LKC). De lämnade motstridiga uppgifter, läs här, men LKC förstod läget och skulle åtgärda problemet.
(Bilarna har stått där sedan lördag morgon 131019)
På tisdagen 22/10 står bilarna kvar. Ytterligare en polispatrull har bara satt på ytterligare små plastsnuttar. Eftersom gårdagens lååånga telefonsamtal i god ton inte fungerade, tänker jag att nu testar jag att argumentera mer påstridigt, nu ska trafikhindren åtgärdas, det ska inte falla mellan olika stolar denna gång.
Men stolarna blir plötsligt fler, det kan nu falla mellan tre stolar, ett externt parkeringsvaktsbolag blir plötsligt inblandat.
Jag cyklar till jobbet.
Jag ringer polisen LKC 07.13
Polisen har nu ändrat åsikt: "eftersom objekten står på kommunal mark kan vi inte göra något". Jag är mycket påstridig, med ord som "det är inte ok, inget trams, jag vill att du beställer bärgare nu". LKC rådfrågar sina kollegor, "nej vi kan inget göra". Jag påtalar att LKC igår sa att polis ska tillkalla bärgare när fordon står trafikfarligt. Jag är väldigt envis, men till slut lägger LKC på luren bara.
Jag ringer Trafikkontorets journummer 07.27 (Trafik Stockholm?)
Medarbetaren säger att "om polisen markerat med plastband pågår polisutredning, och då får de inte göra något". Jag påpekar att polisen själva säger att TK kan göra precis vad de vill. Hon går inte med på det riktigt, och säger att "Polisen inte alltid har rätt, och att Polisen har stora befogenheter". Jag kontrar med att fordonen står trafikfarligt på prioriterad cykelstråk. Då säger Trafikkontoret jour att hon "bor i närheten och har själv sett fordonen och de står inte trafikfarligt". Hon kan inte beställa bortforsling, utan kan bara skicka parkeringsvakt. Jag är påstridig och vill prata direkt med parkeringsvakten. Det går inte för hon kan inte vidarekoppla. Hon erbjuder att parkeringsvakten ringer upp mig. Jag ber om ursäkt för mitt påstridiga tonläge. Samtalet avslutas.
Parkeringsvakten ringer upp 07.53
Parkeringsbolagets patrull säger att "fordonen inte står på cykelbanan, fordonen står på gräsmattan". En fjärde felaktig iakttagelse i ärendet således. Jag påpekar att de visst står på cykelbanan. Arbetsledaren ska själv kolla och återkomma lovar hon.
[Uppdatering 131025: Ringer Trafik Stockholm. (med god ton) Om det är hål i vägbanan kan Trafik Stockholm skicka Gatujouren som sätter upp varnande skyltning som syns i mörker. Om det är felparkerade fordon är det Trafikövervakningen som startar ett ärende (som kan ta hur lång tid som helst). Jag frågar då om det är något som hindrar att Gatujouren kan sätta upp varnande skyltning som syns i mörker även runt främmande objekt. Det är inget som hindrar säger Trafik Stockholm. Först menar hon att bilar har ju reflexer och syns i mörker och cyklar har belysning. Jag påpekar att bilar syns dåligt i mörker.
Jag pratar med flera trafikanter på cykelbanan vid bilarna, de är starkt kritiska till att bilarna kan stå kvar så länge på ett prioriterat cykelstråk. Slut uppdatering 131025]
Fem olika okulära besiktningar på samma objekt. Två polispatruller och tre representanter från Trafikkontoret. Ingen har lyckats med den enkla uppgiften att ställa ut någon form av varselskylt med reflex. Ingen har lyckats flytta fordonen 1,5m från körfältet.
Alla parter har lyckats med att lämna motstridiga/felaktiga uppgifter. Alla har misslyckats med att samarbeta och kommunicera. Ju fler jag pratar med, desto rörigare blir det. Inga gemensamma riktlinjer finns, alla hittar på lite egna regler.Alla saknar kompetens om vad ett prioriterat cykelstråk är och att Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass. Alla saknar kompetens om och hur främmande objekt på vägbanan ska markeras med reflekterande varsel.Om främmande objekt hade blockerat motsvarande en hel körriktning på vägbanan för motortrafik längs Bergslagsvägen hade objektet inte stått kvar längre än 60 minuter.
Detta bådar inte gott om fler ska lockas att välja cykel som transportmedel.
Såhär säger Trafikkontoret i media om prioriterade cykelstråk:
"Tanken med prioriterade cykelstråk är att vägbanorna ska hålla hög klass. Det här ska vara paradgatorna för cykel".
På Stockholms stads hemsida står att
Fel som utgör fara eller risk för olycksfall åtgärdas omedelbart.
Om cykeljouren hade existerat skulle detta vara ett tydligt ärende för den, det är ett akut ärende, anmält på jourtid, och det handlar om ett prioriterat cykelstråk. Men felanmälan på Trafikkontoret har inte hört talas om cykeljouren. De kan inte koppla samtal dit, det finns ingen att prata med på cykeljouren och det finns uppenbarligen ingen med cykelkompetens på jourtid.
Lagen om fordon som hindrar trafiken: Trafikförordning (1998:1276) 2 kap 8§
Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats.
FlyttningslagenEftersom övervakningen av allmän ordning och säkerhet hör till polisens uppgifter, bestäms det i 4 § 3 mom. i flyttningslagen att polisen är skyldig att utan dröjsmål flytta ett fordon om dess placering på olycksplatsen äventyrar trafiksäkerheten.
Polisen värderar således detta prioriterade cykelstråk som en "vägren på mindre väg".
På vägen hem passar jag på att ringa LKC och Trafikkontoret jour för att framföra en ursäkt för min påstridiga argumentering på morgonen. Den påstridiga tonen funkar inte, och jag vill såklart hellre föra dialog i god ton. Ursäkten godtas hos LKC, de välkomnar mig att ringa igen. TK jour lovar framföra ursäkten till morgonpersonalen.
Bara några hundra meter längre fram på cykelbanan går det utmärkt att varselskylta. Inga konstigheter.
Så här mailar jag till berörda
Hej,
Polisen länskommunikationscentralen (LKC) Tommy Sundstedt
Trafikkontoret (TK) informationschef Mats Freij
Trafik Stockholm (Trafikkontorets jour?)
Stadsledningskontoret
För kännedom
Polisen Hässelby Vällingby Peter Saarman
Per Ankersjö
Ulla Hamilton
Tack för dina dagliga insatser för trafiken i Stockholm.
Jag upplever det oroande med objekten som blockerar en hel körriktning på det prioriterade cykelstråket mot Västerort. Men kanske mest för att ingen vill ta ansvar, alla motstridiga uppgifter samt bristande kompetens i cykelärenden.
Fyra olika insatser har besiktigat samma objekt. Två polispatruller och två representanter från Trafikkontoret. Ingen har lyckats med den enkla uppgiften att ställa ut någon form av varselskylt med reflex. Ingen har lyckats flytta fordonen från körfältet.
Alla parter har lyckats med att lämna motstridiga uppgifter. Alla har misslyckats med att samarbeta och kommunicera. Ju fler jag pratar med, desto rörigare blir det. Inga samstämmiga riktlinjer finns, alla hittar på sina egna regler. Ingen har kunskap om vad ett prioriterat cykelstråk är. Alla saknar grundläggande kunskap om att främmande objekt som blockerar vägbana måste varselmärkas i mörker alternativt flyttas. Alla vägrar lösa uppgiften trots upprepade telefonsamtal.
Ingen vill ta ansvar i detta ärende. Det imponerar inte.
Vem vill ta tag i taktpinnen, reda ut och få styrning på detta?
Med vänlig hälsning
Jon Jogensjö
Cykelpendla Hässelby
En till bild, elektroniskt förstärkt
Har svårt att med ord uttrycka den ilska som växer inom mig när jag läser om detta. Tack Jon för att du orkar driva denna fråga!
SvaraRaderaHejja!
SvaraRaderaHoppas att det händer något så det inte dyker upp fler stolar att låta ärendet falla mellan...när man läser sånt här börjar man förstår var inspirationen till böcker som "Moment 22" kommer ifrån :-)
SvaraRaderaDet är både skrämmande och upprörande att läsa detta. Hur kan myndigheter tillåtas uppvisa en sådan kapital ovilja att samarbeta för att lösa en farlig situation i trafiken?
SvaraRaderaTack för att du försöker göra situationen bättre för oss cyklister i den redan bristfälliga infrastrukturen!
Jag pratade precis med någon kvinnlig Westling på trafikpolisen i Stockholm. Hon var mycket tydlig att det var en kommunal angelägenhet att lappa felparkerade bilar på det här sättet. Dvs att ställa bilen på cykelbanan är inte ett trafikbrott.
SvaraRaderaPolisen kunde möjligen bistå med att kolla om bilen var stulen.
Pinsamt av alla aktörer att låtsas som att de inte har befogenheter. Hade det funnits en vilja hade de naturligtvis kommit överens.
SvaraRaderaHur förväntar man sig att cyklister ska följa regler som är satta till hänsyn för biltrafiken på cyklisters bekostnad när man är helt ovilliga att ta hänsyn till folk som cyklar?
Bra jobbat! Det där påminner om när jag tjafsade om en sträcka som inte plogades på flera år och alla instanser bara skyllde på varandra, vilket gjorde att man blev tvungen att cykla mot färdriktningen på en enkelriktad avfart, där det körde bussar i full fart, för att komma fram. Jag vet hur frustrerande det är och vilka moment 22-situationer som ständigt uppstår när myndigheter störs med ärenden de inte bryr sig om. Keep up the good work! (Tips från coachen: så fort du blir upprörd - avsluta samtalet och ring igen lite senare.)
SvaraRaderaSuck!
SvaraRaderaNästa gång du pratar med dem så kan du säga att du ska cykla förbi där med Barack Obama nästa dag. Med mycket tur så kanske någon inser det bisarra?
Jon!
SvaraRaderaBra jobbat att fortsätta driva detta. Jag har kört förbi eländet och det är skrattretande att Staden inte tar det ansvar som man som skattebetalande medborgare faktiskt kan förvänta sig. Det här imponerar definitivt inte. Med tanke på "it's not my business" syndrome hos berörda myndigheter så får man väl anta att dessa står kvar tills de rostat bort.
Det intressanta är ju att emedan i synnerhet Ulla och men gärna Per är med och propagerar för satsningar så ser jag mycket sällan dem när det kommer direkta frågor på detta. Jag begär inte att Ulla själv skall forsla bort bilen men hon har ett ansvar för de som skall utföra jobben och att de har processer och instruktioner som är lämpade för en storstad. Uppenbarligen har de inte det och då blir det Ullas ansvar. Om de nu har det, men inte följer dessa - då måste U in och styra upp.
Det är en av polisens uppgifter att beivra brott. Jag tycker att de borde läsa på Kap 3. §47 och §48 i trafikförordningen lite bättre och sluta svamla. https://lagen.nu/1998:1276#K3P47S1
SvaraRaderaIbland undrar jag vilka typ av meriter som dessa myndighetspersoner besitter. Sedan inser jag att det bästa är att inte blanda in myndigheter när något händer utan lösa uppgiften själv.
SvaraRaderaHär är lagtexten om övergina fordon: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.HTM
SvaraRaderaDet enda som fungerar i längden är att vi cyklister kämpar för våra rättigheter. Stort tack till dig som kämpar så hårt för att förbättra Stockholm!
SvaraRaderaNågon ansvarig myndighet kan väl bara VRIDA på bilarna så att de hamnar på gräsmattan istället för blockera halva cykelvägen.
SvaraRaderaAllting är så binärt i byråkratin, antingen kan man bortforsla eller inte.
Varför inte bara kalla dit en bärgare som ser till att skiten inte står i vägen och sen kan man lösa problemet med lagar och regler om övergivna fordon etc.
Tramsigt också att polisen fortsätter sätta "polisband" på, har de inte någon annan tejp som inte är "polistejp", så att eventuella parkeringsvakter inte blir så nervösa och kan beställa bärgning?!
Det känns bra att du kämpar Jon, stå på dig och stort tack :)
SvaraRaderaOm jag bortser från att föremål, i det här fallet två bilar, på cykelbanan i mörker lätt kan orskaka olyckor där personer kan göra illa sig är de berörda parternas agererande ett mycket bra synopsis till svart samhällssatir a la Kafka.
SvaraRaderaHeja jon
Känns ju väldigt stelt, det är ju inget krav att dom ska forsla bort dom till skroten... putta dom en halvmeter vardera åt sidan så behöver det inte bli några olyckor. Någon klok person som jobbar med det där måste ju kunna alla regler för att veta hur man tänjer på en. Får man flytta på dom om någon gör illa sig?
SvaraRaderaJag bloggade om det här också Jon, och undrar om det är okej om jag använder en av bilderna (den på cykeln i mörkret) /C
SvaraRaderaFörresten, fundera på att byta kommentarssystem till G+ egna istället. Modernare än Blogspots gamla: http://googleblog.blogspot.se/2013/04/bringing-google-comments-to-blogger.html
SvaraRaderaChristian, ni får självklart använda alla bilder! Om det är något speciellt ni önskar kan ni beställa av mig, jag har fler, och kan tänka på det när jag är ute och tar bilder. Tack för samverkan och tips.
SvaraRadera