måndag 12 augusti 2013

Hamilton förväxlar framkomlighet med trafiksäkerhet

Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (m) skriver 130811 ett debattinlägg i Expressen.
"Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert".

Både framkomlighet och trafiksäkerhet är viktiga områden som behöver nya lösningar. Men Hamilton blandar ihop begreppen till en enda röra. Det är oroande att ansvarig politiker i denna text verkar sakna kompetens om att yteffektiva transportsätt ökar framkomligheten. Jag tror nog att Hamilton har kompetensen, men varför hon väljer denna retorik i detta debattinlägg förstår jag inte. Kanske för att inte stöta sig med väljare som åker med ytinneffektiva transportmedel.

Om texten däremot hade handlat enbart om trafiksäkerhet hade det varit väldigt bra signaler till trafikanterna. Ännu bättre om i så fall en representant för rättsväsendet varit medförfattare, eftersom trafiksäkerheten ofta är ett personligt laga ansvar.

Jag upplever det i denna text som att trafikborgarrådet Hamilton är oförmögen att lösa Stockholms trafikflöde och framkomlighet. Hon lägger över ansvaret på medborgarna med en irrelevant önskan att färdas med trafikvett. Det är självklart ett minimikrav att färdas med trafikvett men det ökar inte framkomligheten nämnvärt. I debattinlägget står inget om att transporter ska styras mot mer yteffektiva fordonstyper.

5 kommentarer:

  1. Bra, och vad bra och roligt att du är tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, men cykelbloggandet är fortfarande på sparlåga, men kunde inte hålla mig när jag läste din tweet om detta.

      Radera
  2. Tycker det är intressant att Ulla tar upp i deabattinlägger om t.ex. Sveavägen och om att det är trångt om utrymme... 2st filer i vardera håll + varsin radda med parkerade bilar ger mig 6st filer för bilar på ganska långa sträckor. Klart att det inte finns någon mer plats för nya cyklister om man har kvar alla bilfiler...

    Jag kanske tänker tokigt... men skippa alla parkerade bilar på Sveavägen så lär det nog finnas bra utrymme till en cykelväg där... eller? Det handlar aldrig om att skapa nya ytor, utan fördela de befintliga ytorna.

    "Safer streets is not about taking the roads from anyone. It's about giving the roads back to everyone."

    SvaraRadera
  3. Omfördelning av yta till fördel för cykel och koll är vad stadens nya Framkomlighetsstrategi tar upp som huvudinriktning för åtgärder i trp.systemet. Verkar som Ulla Hamilton inte vet vad de beslutat...

    SvaraRadera
  4. Det låter i alla fall hoppfullt. Då skulle de bara behöva kommunicera det lite bättre.

    SvaraRadera