torsdag 31 oktober 2013

Långtest elassisterad Scott e-sportster 10

Långpendlarcykel med el-ass, kan det vara något? Min fru blev av med sin klassiska Skeppshult och behövde nytt transportmedel till City. 



Uppdaterad 131221

Vi tittade på olika el-assisterade cyklar. Många har konstiga namn, och ser allmänt konstiga ut.
Vår lokala cykelhandlaren Sigges cykel hade nedsatt pris på Scott e-sportser 10 modell 2013. Scott´s elcykel ser ut mer som en vanlig cykel. Det är en elcykel med bästa prestanda, i översta prisskiktet.

El-systemet är från Bosch, och driften går på kedjan vilket gör att motorn arbetar på bättre varvtal än på en motor placerad i nav. Motorljudet hörs bara svagt, och när jag växlar påminner ljudet lite om växling på vanligt motorfordon.

Omedelbara intryck
Det är kul att cykla på elcykel. Jag åker omkring och testar olika branta backar och njuter. Det är enkelt, när jag trampar hårdare får jag mer motorhjälp. Det gäller att ha rätt växel, precis som vanligt. Motorhjälpen tonar in mjukt och fint. Över 25km/t avtar motoreffekten lika mjukt och fint och jag trampar på för egen maskin.

Tinas första pendling, 15km till Kungsholmen på elcykel
Tina gillar fart, och ser ofta pendlingen som en tävling. Eftersom hon snabbt kommer upp över 25km/t blir pendlingstiden bara några minuter snabbare jämfört med cykling på den klassiska Skeppshulten. Det är i starter, backar och motvind som motorn hjälper till. Hon får nästan dåligt samvete när hon enkelt passerar medcyklande uppför Tranebergsbron. Den mentala känslan är viktig, att veta att transporten hem efter jobbet kommer att gå lätt med elcykel.

Tinas andra pendling till Kungsholmen på elcykel
Denna gång testar hon att cykla under 25km/t. El-motorn hjälper till hela tiden och då kommer hon till jobbet utan att vara helt genomsvettig.

Varför är elcykel bra?
Jag tänker att det möjliggör långpendling under decennier, utan att kroppen slits ned för mycket, eller för den som redan har förslitningsskador/ andra skador.
Att cykla året runt 30-40km dagligen borde slita på kroppen, om man tänker hålla på med det i över 50 år. För kortare pendlingssträckor finns inte de fördelarna med elcykel. Då borde rågbrödsdriven cykel räcka gott.
Jag hade en granne som cyklade korta sträckor i city med elcykel. Han tyckte elcykel var perfekt för då kunde han cykla till kundmöte i kostym utan att vara svettig.

Varför är elcykel dåligt? 
Jordartsmetallerna i t.ex. batteriet. Det är en bristvara, kräver nya gruvor och genererar miljöproblem, och kanske t.o.m. bidrar till konflikter. Kan elcykeln däremot helt ersätta ägande av privatbil för långpendlaren blir det en reducering av miljöpåverkan. I kombination med hyrbil, bilpool och kollektivtrafik klaras de flestas transportbehov i tätort.

I sämsta fall går utvecklingen mot att majoriteten av cyklar säljs med el-assist, men att transporter med fossildrivna och ytkrävande fordon inte minskar i motsvarande takt. Kanske även barncyklar. Det riskerar att minska de positiva effekter cykling har för hälsa och miljö.

Jag kan också tycka att det borde vara mer socialt accepterat att komma till jobbet lite varm, svettig och rosig på kinderna efter en helt normal cykeltur. Då kanske behov av elcykel minskar.


Teknisk spec

NYHETER 2013. New Bosch comfort Plus system w/ 400wh battery with 30% more range and updated HMI unit. FÖRDELAR. Comfortable Syncros Evo+ grips and comfort saddle, Bosch e.drive system, Suntour NCX fork w/ lockout, Shimano XT. 

RAM e.Sportster 6061 alloy for suspension fork, Urban Kit Compatible,.
ELSYSTEM Bosch 250w Comfort Plus system w/ 400wh Battery pack.
GAFFEL Suntour NCX-D 700c, w/ lock-out, 63mm travel, w/ 30mm stanchion.
STYRLAGER Ritchey Logic Zero, semi integrated.
VÄXELFÖRARE BAK Shimano XT RD-M772 SGS, Shadow Type / 9 Speed.
VÄXELREGLAGE Shimano Deore SL-M590, Rapidfire Plus / 2 way release, w/gear indicator.
BROMSREGLAGE Shimano BL-M505 Disc.
BROMSAR Shimano BR-M446, w/ SM-RT53 center lock 160mm rotors.
VEVPARTI FSA Metropolis for e.bike.
VEVLAGER Bosch.
STYRE Syncros UC2.5 -T bar, 600mm, 9° / 15° bend.
STYRSTAM Syncros UC 2.5 (31,8mm).
PEDALER VP 615.
SADELSTOLPE Syncros UC 2.5, JD-SP68, 31.6mm.
SADEL Sportster Men EVO.
NAV FRAM Formula CL51.
NAV BAK Shimano FH-M629 Disc.
KEDJA KMC X9.
DREV BAK Shimano CS-HG50, 11-34T.
EKRAR Sapim double butted.
HJUL Alex SUB 700C, 32H, for disc.
DÄCK Schwalbe Marathon Supreme, 700 x 42C.
ÖVRIGT Scott Urban Concept fender & rack kit, Supernova light kit, Curana chainguard.
VIKT 22.4 kg / 49.34 lbs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar