lördag 30 mars 2013

Långa sträckor med tjock och spårig is

På första cykelturen efter influensan in till city på långfredagen blir jag lite förskräckt. På minst 14 ställen mellan Tranebergsbron och Hässelby villastad är det tjock is som ofta täcker hela cykelbanan. Det är en sträckning som i praktiken är en cykelhuvudled. Just nu blir det problem om det kommer trafikanter som med vårkänslor plockar fram cykeln nu när bilvägarna är torra och fina. Då saknar de dubbdäck och vintervana. 

[Edit:
Vad säger våra politiker? Ulla Hamilton i Metro: "vårt fokus är framkomlighet för gående och cyklister".
Vad gör trafikkontoret? Trafikkontoret skickade ut bil för översyn kl 06.00 påskafton, men vill ändå inte sätta in åtgärd.]

Jag cyklar fortfarande med dubbdäck och är van att cykla på vintern i alla förhållanden, men väljer ändå på flera ställen att kliva av och gå eftersom det är hårda smala och djupa spår. När jag går blir det nästan ännu halare eftersom cykelskorna inte har broddar.

Jag tänker att om det var 10cm svallis rakt över hela Drottningholmsleden på 14 ställen skulle det stå blinkande koner och tremeters jätteskyltar som varnade motortrafiken. Här på cykel- och gångbanan har det sett ut så här ett tag, en månad säger de jag pratar med.

Om det är på denna nivå trafikkontoret och Stockholms stad lyckas med tillsyn och skötsel av cykel och gångbana känns det verkligen illavarslande. Om man dessutom tänker på att VTI har en färsk och väl känd forskningsrapport som visar att många olyckor på cykel beror på dåligt skötta cykelbanor, ja då undrar jag vem som har betalt för att ansvara för denna skötsel.


Kommentar från trafikant





Hela gång och cykelbanan täckt av is och det är spårigt. Bilden tagen på eftermiddag. På morgon och kväll är allt bottenfruset.

Jag upplever att Stockholms stad /trafikontoret under dessa veckor av smältande snö och is inte har någon tillsyn av cykel och gångbana, och inget underhåll.

Efter en sen hemcykling ringde jag trafikkontorets journummer och förklarade läget. Hon sa först att hon mailar ansvarig. Jag frågade när de läser mailet och de visste hon inte. Efter lite fler frågor från mig förklarar trafikkontoret att hon kan ringa snöröjarens journummer. Jag ber trafikkontoret att de meddelar mig om de tänker åka ut under natten, annars kan jag tänka mig att sätta upp lappar på lämpliga ställen.

Jag läser upp för trafikkontoret vad jag i så fall tänkte skriva, ungefär att cykel och gångbanan inte har tillsyn och skötsel just nu, och att is täcker hela vägbanan på vissa ställen. Hon lovar att be snöröjarjouren kontakta mig om de inte åker ut.

Sen kommer ett sms från snöröjarjouren. Efter lite smsande fram och tillbaka meddelar de att de skickar en bil kl 06.00 för inspektion och vidare åtgärd.
När jag cyklar hem på lördag kväll har trafikkontoret valt att inte sätta in åtgärd.




hela gång/cykelbanan är täckt av is, längs en sträcka på kanske över 40 meter.

60% av ytan är täckt av is.

Hela ytan täckt av is, under en sträcka av minst 20 meter

Morgon och kväll blir detta is

90% av vägen är täckt av is

Hela ytan är täckt av is

Hela ytan blir is under morgon/kväll

Is på hela vägen

Hela ytan is och spårigt

Hela vägen is och spårigt

blir is morgon och kväll

Hela ytan is

Blir is morgon/kväll

Hela ytan is och spårigt

Hela ytan is



6 kommentarer:

  1. Det verkar som om det är "snöröjning" på menyn när vi kommer till cykelbanor... inte "IS-röjning". När jag vintercyklade för 2år sedan så var det inga problem med snö på cykelbanorna (när det var plogat), men däremot var isen förädisk under.

    Hade varit perfekt och tagit ut deras nya snöröjningsfordon och sopat vatten på dagarna från cykelbanorna... eller då när man har sopat och saltat, ta en vända till senare och borsta bort isen som har smällt för att slippa "spårisen" när det återfryser. För det gör det även efter saltning... På våren så behöver de inte ens salta om det inte ligger synlig is kvar på asfalten... bara åka och sopa bort vattenpölar.

    Så det kan vara en ny plan för Stockholms Stad att ta itu med för att snabbt göra cykelbanorna säkrare. "Vad gör vi med vatten som återfryser på våra cykelbanor?".

    SvaraRadera
  2. Tack för respons Tommy. Bra förslag där att Stockholms stad behöver ta itu med "Vad gör vi med vatten som återfryser på våra cykelbanor"

    SvaraRadera
  3. Bra gjort Jon! Just det där är anledningen till att jag väntar med att ta fram cykeln och fortfarande går för det mesta. Cykelvägarna är alldeles för illa skötta. En av anledningarna till att det blir så mycket vatten just där är att det vattnet ofta blir "inlåst" av snövallar från båda sidorna, utan att det finns någon brunn det kan rinna ned i. Och så länge den omkringliggande snön smälter om dagarna fylls pölarna på, så det tar ett bra tag för dem att dunsta.

    SvaraRadera
  4. Precis så är det: De vallar som Trafikkontoret underlåtit att ta bort ger dels upphov till smältvatten och dels blockerara detta avrinningen. Dåligt exekverande av TK tyvärr. Det är ett under att så många - trots de undermåliga förhållandena - cyklar på vintern. Att det skall vara så svårt att få ordning på detta:

    1. Skapa inga vallar - frakta bort snön i anslutning till C-banor. De har haft månader på sig nu de som jobbar med detta.
    2. Se till att dräneringen fungerar.

    I sista hand får staden erkänna att man struntar i cyklister på vintern/förvåren för det blir för dyrt. Då har man i alla fall en stad som är ärlig i sin kommunikation. Varmluften från Staden smälter tyvärr inte isen.

    Sen borde det finnas massa pengar kvar i budgeterna för inte sjutton kan man väl ha betalt ett öre till sina underleverantörer med tanke på den dåliga snöröjningen tidigare i vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för din kommentar Andreas, jag är benägen att hålla med dig i dina slutsatser. jag har ännu inte fått svar på mina mail till trafikontoret. Undrar om de övehuvud taget svarar på mail. Nu har ju Ulla Hamilton tydligt uttryckt att fokus är på framkomlighet på cykelbana och gångbana. Nu är det upp till bevis vad de orden betyder i praktiken.

      Radera
  5. Blir intressant att se om man får några svar alls som har ett reellt innehåll - jag väntar också. Den här vintern har varit lång och det skall bli skönt med vår men jag tror problemen kommer att vara kvar till nästa år avseende skötsel och underhåll. Det krävs en systemändring och det räcker nog inte med att lägga in ett par kronor till i den här budgeten. Det är kontroller av cyklister som cyklar som kan utgöra kvalitetstestet om entreprenörerna gjort ett bra jobb. Att vi som cyklar får rapportera in alla fel och brister hela tiden håller inte - och framförallt håller det inte när inget efter inrapportering blir gjort.

    SvaraRadera