Jag var i Malmö på filmuppdrag, och
fick uppleva att det visst är möjlig att bygga cykelinfrastruktur
på ett annat sätt än i Stockholm. Med andra ord, vad väntar vi på
i Stockholm?
Cykelvägar utan gångtrafik.
En av de viktigaste förutsättningarna
för rationell framkomlighet för trafikanter på cykel. Enkelt löst
på vissa ställen i Malmö genom att cyklar åker dubbelriktat på
en sida av bilvägen, och gångtrafiken sker på andra sidan av
bilvägen. Jag vet i och för sig inte vad de som cyklar i Malmö
tycker om den lösningen. Jag vet heller inte hur det påverkar
framkomlighet för cykel i korsningar. Nu kanske det inte är så
mycket snö i Malmö, men i Stockholm är gångtrafiken på cykelbana
ett avgörande problem för framkomlighet för cykel i vinterföre.
Fotgängare packar snön punktvis till en kullerstensprofil, vilket
gör att cyklar måste sänka hastigeheten till nästan promenadfart
för att det blir kraftiga vibrationer, och att rullmotståndet ökar
med över 50%, det blir helt enkelt oframkomligt.
Cykelparkering
På ett helt annat sätt än i
Stockholm finns det effektiva och självklara cykelparkeringar i
Malmö. Jag vet inte om de som cyklar i Malmö tycker att det är tillräckligt många parkeringar, men det är avsevärt fler än i Stockholm.
Nu satsar ju Malmö på
cykelframkomlighet på flera andra uppmärksammade sätt, men detta
var vad jag upplevde som hastigast. Det var en härlig känsla, jag
fick dessutom tillfälle att låna en cykel och prova cykelvägarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar