tisdag 2 april 2013

Sandat på svallis, och försök till skrapning

Händer det något med svallisen längs cykelhuvudleden från Västerort? Jag har ju felanmält och tjatat på trafikkontoret. 

Det tog fyra dagar innan trafikkontoret satte in åtgärder. Visst har det varit storhelg, men hade samma spåriga svallis rakt över hela Drottningholmsvägen fått vänta på samma sätt?
Denna morgon har trafikkontoret sandat på alla ställen med svallis, samt gjort ett par försök att skrapa.
[Edit: Visst är det lätt att sitta bakom ett tangentbord och vara smart, men det är så här jag upplever läget. Jag har nu mailat trafikontoret med frågan om att få komma och höra deras perspektiv.]



Det visar att det lönar sig att felanmäla och tjata. Dock finns svallisen kvar på många ställen, även om den smälter och bli mindre från dag till dag. Trafikkontoret verkar inte ha några speciella metoder eller redskap för avlägsnande av svallis. Jag tänker att visst måste det gå att lösa, kombinerat med att forlsa bort snön som smälter och ger ny is.

Nackdelen med sanden är att många upplever att sanden ger större rullmotstånd, nu när vägbanan är torr och fin i övrigt. Jag tycker ändå att sand är en OK lösning i dagsläget lokalt på svallis. Jag hoppas att trafikkontoret till nästa säsong tänker ut en plan hur svallisen kan förebyggas under hela vintern. Nu är bra läge att markera på karta och kanske längs vägen var svallisen uppstår, så kan snöröjningen anpassas lokalt nästa säsong. Och testa nya metoder.

Titta på filmen och läs kommentarer från andra trafikanter

edit 130422
Läser en blogg om spårig is på bilväg, där kommer de och hyvlar vägen direkt.
http://blogg.vectura.se/djupa-isspar-orsakade-trangsel-i-diket/

2 kommentarer:

  1. Cyklade ut till västerort på påsken, jag är lite osäker på om jag verkligen hade cyklat om jag kollat detta först. Stora delar av vägen är underbar och kan cyklas snabbt, vilket gör de där isiga partierna farligare.

    Jag försökte förstå hur isen uppkom, men det var faktiskt lite svårt att se uppenbara problem där isen låg. Den värsta isen ligger ofta i skuggan, men det kan inte vara hela anledningen. Riv upp och bygg om, och med tanke på antalet hål som finns i cykelbanan

    Man kan ju leda ut cykelbanan på vägen bredvid, den var torr, fin och sopad. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Erik för din kommentar. Precis som jag tänker, när det varit sommarväg på bilvägarna sedan länge, och cykelbanan ser torr och fin ut, då blir ishindret ett större problem. Dels är det lite psykologi men dels är svallisen faktiskt av den art att många väljer att kliva av cykeln och går förbi svallisen. Det lockar inte fler att cykla. Det kan också vara tunn is som cykeln skär igenom, man kanske måste sätta ner en fot för balansen och foten blir blöt. Ingen säkerhetsrisk men det är dålig framkomlighet och lockar inte till cykling.

    SvaraRadera