Ett tillfälle att främja cykling skapas när gröna linjen mellan Alvik och Hässelby ska renoveras. Cykel är idag lika snabbt eller snabbare än både bil och kollektivtrafik i rusningstid om man kan hålla ca 20-25km/t på cykeln. Cykling kan vara ett bra komplement till ersättningsbussarna.
DN skriver att sträckan Alvik till Åkeshov stängs under 9 dagar under sommaren 2014. Resten av renoveringen sker senare, då hela sträckan Alvik till Hässelby stängs under 6 till 7 månader.
Tidningen Mitti Västerort skriver om den planerade renoveringen av T-banan. Renoveringen påbörjas 2014 med bl.a. fem stålbroar, men den stora renoveringen planeras till 2018-2019. Trafikförvaltningen har utrett genomförandet i en förstudie.
Jens Plambeck är chef på strategisk utveckling inom trafikförvaltningen på landstinget SSL.
Finns beräkningar på hur stor cykeltrafik det prioriterade cykelstråket mot Hässelby kan hantera?
Finns planer på hur trafikanterna kan styras/lockas till cykling?
Finns planer på hur cykeltrafiken kan underlättas?
Finns planer på skyltning som specifikt visar ersättningsväg för cyklande? Gärna med tydlig bild/logga i specifik färg, så nya cyklande hittar snabbt och lätt i alla korsningar på väg in till city, och ut till Hässelby.
Löpande uppdateringar från facebook och twitter
. @CyklaHasselby bra tips från dig och @KristerIsaksson - ska kolla vad som kan göras.
@perankersjo @CyklaHasselby Inför Farstalinjens renovering gjordes beläggningsåtg., röjning av växtlighet, cb på Lingvägen, info om cykling
@CyklaHasselby @perankersjo Signalåtgärder, prio i korsningar, breddning av cb, cykelP Alvik, info till hushåll/ftg mm. Ny vägvisning på G!
David Pedersen Man kan ha ett körfält som cykelbana i rusningstrafik Till/Från city morgon/kväll. Då blir det ett mindre bilfil i motsatt riktning. Detta styrs med trafikljus-tavlor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar