I Hässelby villastad finns några exempel på när man spärrar av cykelbanan för att hindra trafik med stora motorfordon. Problemet är att man samtidigt hindrar trafiken som vägen är till för. Hur skulle det se ut om man rakt över tex en motorväg bygger hinder för gåendetrafik och cykeltrafik?
Här nedan är några exempel på min väg till närmaste mataffär. Två till tre olika hinder ska passeras.
Hur stort är problemet med oönskad trafik på cykelbanor? Står vinsten med avspärrade cykelbanor i proportion till den sämre framkomligheten med avspärrade cykelbanor? Finns det verkligen inga smartare metoder? De fjädrande avspärrningarna är ju ändå lätta att passera med bil. En enkel åtgärd som att ha kortare vikbågar skulle släppa igenom cyklar men ändå ge samma känsla av hinder till stora motorfordon.
I rusningstid är det ofta cykeltrafik i båda riktningar på en cykelbana, och då får det inte sitta avspärrningar över cykelbanan om cykeltrafiken ska öka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar