tisdag 29 januari 2013

Cykelnavigering med Navigon

Jag upptäckte att min Navigon-app i min iPhone har alternativet cykel som fordonsprofil. Spännande tänkte jag, det måste testas.



Det ser ut som om den inte har cykelbanor i databasen, utan föreslår väg för motorfordon.



Här föreslår den en liten avstickare från den spikraka cykelbanan.


När jag ändå fortsätter rakt fram på cykelbanan ändra den till vägbanan för motorfordon. Som vissa sträckor har förbud mot cykeltrafik (förbud mot cykel har vägverket lustigt nog skyltat bara i körriktningen ut från stan)


 Här föreslår den en rejäl och oförklarlig omväg.


Slutsats, Navigon funkar inte alls för cykel. Den föreslår dessutom vägar som är förbjudna för cykeltrafik.













2 kommentarer:

  1. Intressant, detta måste jag prova med Google Navigation. Och du, tänk på att det är max 50/70! ;-)

    SvaraRadera
  2. Googles app för android har cykelnavigation är testad av bl.a. cyklistbloggen. Tyvärr verkar den inte klara den att leverera smartaste cykelvägen i den testade versionen, den föreslår konstiga omvägar på cykelbanor. En bra app för cykel måste kunna kombinera cykelbanor och blandad bilväg. Och helst registrera användarnas riktiga pendelresor så den blir smartare ju fler som använder den. Och att användare ska kunna redigera rutter, lägga till egna lokala anvisningar och rösta på olika rutter. Det skulle dessutom bli grym statistik för trafikverket.

    SvaraRadera