måndag 10 december 2012

Plogat efter snöfall



Det är plogat dagen efter snöfall på cykelbanan från Hässelby villastad in till city. Anslutande cykelbanor såg också plogade ut. Nysnö under dagen ger någon centimeter modd, men fortfarande ok för cykling. Lite spårigt ibland och sedvanligt parerande av småsladdar, helt normalt i vinterföre.
Det finns några flaskhalsar, tex tranebergsbron på kungsholmssidan. Plogvallar gör att det är för trångt med möte mellan två cyklar om det samtidigt kommer fotgängare.

Jag ser alla möjliga typer av cyklister, de långväga i funktionskläder, och promenadklädda på standardcyklar. Blandade åldrar och kön.

hoppla, trafikant mot rött

Nödproviantera på macken

Har fortfarande inte lärt mig att långpendling på 1,5 timme kräver mer energi. Andra hemfärden på raken som jag måste nödproviantera på macken.

Söndagstur till city



Tidig start ca 06.00 in till city. Första sträckan är på bilväg, och där går det lätt och fint.



Sen styr jag in på cykelbana som är plogad men ojämnhetern i snön gör att det ändå går lite trögare.



På hemvägen ca 19.30 har det snöat, och ytterligare snöfall startar under turen. Oplogat men det är bara max 5cm pudersnö, inget problem. Med tidigare cykelspår och fotspår blir hastigheten bara strax över 10km/t med 20kg last på cykeln. Det är bara vissa partier av sträckan där det är mosigt underlag och jag behöver parera lite, men inga problem. Hinner med kaffepaus på statoil.
Sista sträckan på bilvägen är helt jämn, hård och fin, och då känns det plötsligt som att flyga fram i jämförelse mot den oplogade cykelbanan.

fredag 7 december 2012

torsdag 6 december 2012

Större cykelbanor plogade inatt

De större cykelbanorna runt Hässelby villastad är plogade under natten.


måndag 3 december 2012

Sjön blev till is

Den 20m långa översvämningen på hela cykelbanan bredvid Lövstavägen 50 vid statoilmacken har krympt till 10m och är nu helt frusen. Ingen halkbekämpning utförd.

Till Bromma Blocks



Shoppingtur till Bromma blocks. Eller egentligen till El-giganten. Lite felnavigering... Remmar fast 40" TVn på sidan, och lite verktyg i lådan, så det blir lite lagom fart på cykeln. Testar GoPro stillbilder i mörker, blir lite långa slutartider. Fortfarande lite knöligt underlag på cykelbanan, det krävs definitivt mer kraft att cykla på detta hoppiga underlag.


En avstickare till Kungsholmen blev det också.


söndag 2 december 2012

Vänligare medtrafikanter i förort?

Helt ovetenskapligt och känslobaserat inlägg, och inga som helst fakta eller evidens.

Detta handlar om situationen där cykelbana korsar bilväg, och där cykeln idag enligt lag ska stanna och vänta till bilar har passerat. Jag själv har missuppfattat regeln i ca 30 år och felaktigt haft föreställningen att bilarna ska stanna. Även många medtrafikanter i bil verkar ha missuppfattat regeln och stannar ofta för cyklister som kommer på cykelbana. Det påminner ju lite om sjöreglerna där motordrivna fartyg väjer för icke motordrivna fartyg.

Nu när jag flyttat ut till Hässelby tycker jag mig ana att mina medtrafikanter i bil stannar lite oftare och väntar tills jag passerat på cykelbanan. Väldigt trevligt!


Närmare city, bilar proppar igen korsningen, cyklisten får tråckla sig förbi vid grönt för cykelbanan.


lördag 1 december 2012

Till Barkarby

Eftermiddagstur till Barkarby. Cykelbanorna är snöröjda och sandade, men lite knöligt att cykla, eftersom plogen verkar ha tagit en bit ovanför asfalten. Routefinding är problem som vanligt, inga skyltar och ibland upphör cykelbanan eller byter sida utan skyltning. På vägen förbi Skälby sitter höga bullerplank som skymmer sikten där lokalgatorna ansluter till huvudleden. Där skulle det vara bra med speglar.

Till Lövsta

Kort tur till Lövsta ÅVC för att lämna wellpapp, plast och farligt avfall. Cykelbana plogad och sandad. Dock saknas avfasning på kantstenen vid infarten till återvinningscentralen.