På hemvägen sent på kvällen när många har cyklat och gått i den ca 2 cm nysnön, då packas snön ojämnt. I minusgrader "härdar" packad snö snabbt och underlaget blir lite som kullersten. Närmast city där flest har cyklat bildas en 2dm bred cykelstig där det går lättare att cykla. Smart alltså att välja samma spår som föregående cyklist, då blir det mer lättcyklat för varje passage. Längre ut mot Hässelby är det naturligt färre som cyklar och "cykelstigen" upphör. Det kullerstensliknande underlaget gör att det blir avsevärt tyngre att cykla, som en stenig mountainbike-stig. Cykelbanan ser fortfarande ut att vara snöröjd, men skulle definitivt behöva ytterligare en skrapning. På slutet av rutten saknas cykelbana och jag cyklar på den helt snöfria asfalten på bilvägen, och då känns det som om cykeln flyger fram av sig själv i jämförelse.
edit
I SVD tycker någon att det blivit bättre snöröjning i innerstaden, men att snöröjningen utanför city är mindre bra. Jag skulle säga tvärtom för cykelbanan ut till Hässelby. Inne i city stora problem med stora snöhögar dumpade rakt över cykelbanan, plogvallar från bilväg som täcker halva cykelbanan.
Ut till Hässelby är det plogat efter varje större snöfall. Och på de mindre cykelbanorna i Hässelby villastad plogas på andra natten efter snöfall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar